wtorek, 31 stycznia 2012

Walentynki

Mam ogromną prośbę do was, a mianowicie napiszcie wasze kulinarne pomysły na walentynkowa kolację. Coś z afrodyzjakiem? Co wy serwuje w ten dzień dla swojej drugiej polowki. Co sami byście chcieli aby ukochaną osoba wam zaserwowała w ten wieczór. Z góry dziękuję.

niedziela, 29 stycznia 2012

Pasztet z królika w otulinie.


Dodałem dziś przepis na konkurs wielkanocny. Domowy pasztet z królika. Polecam go wam, abyście sami przygotowali go na wielkanocny stół. Wiem wiem...Wielkanoc daleko, ale szybko to zleci. W razie jakichkolwiek pytań, chętnie odpowiem.
Mój przepis znajduje się tutaj.

piątek, 27 stycznia 2012

Francuski deser Crepe suzette

Pyszny deser wg przepisu Gordona Ramsaya. 
 

Składniki
8 kostek cukru
4 dużych, soczystych gorzkich pomarańczy
50g drobnego cukru
75g masła pokrojonego w drobną kostkę
sok z 1 cytryny
12 naleśników
3 łyżki Cointreau
2 łyżki koniaku

Przygotowanie
Kostkami cukru potrzeć skórkę pomarańczy, żeby wchłonęły pomarańczowy olejek eteryczny. Kostki wrzucić na patelnię. Dodać drobny cukier i postawić patelnię na średnim ogniu. Kiedy cukier zacznie się karmelizować, wlać sok z pomarańczy. Dodać partiami masło, a następnie sok z cytryny i delikatnie doprowadzić do wrzenia. Naleśnika włożyć na patelnię i po chwili odwrócić. Kiedy pomarańczowy sos odpowiednio się zredukuje, dodać Cointreau i koniak. Podpalić i podać.

Własna restauracja nie równa się sukcesowi.

Niestety wielu właścicieli, zwłaszcza młodych uważa że ich restauracja odniesie bardzo szybko sukces. Są w błędzie. Niestety większość z nich zamknie swój biznes wcześniej nim się tego spodziewają. Dlaczego się tak dzieje?
Polecam do zapoznania się z tym artykułem.

środa, 25 stycznia 2012

Polska Gotuje - polecam

Zachęcam do zakupu nowego numeru dwumiesięcznika "Polska Gotuje". W nowym numerze wiele ciekawych przepisów z wołowiną w roli głównej jak i znakomite zapiekanki. Więcej możecie przeczytać tutaj. Natomiast mój przepis na wołowinę znajdziecie wchodząc w ten link.

Stek z polędwicy wołowej

wtorek, 24 stycznia 2012

Życie od kuchni - ostatni odcinek


Tak to już ostatni artykuł z cyklu "Życie od kuchni". Dziękuje wam za to że byliście, czytaliście i wyrażaliście swoje opinie. Chciałbym też podziękować portalowi polska-gotuje.pl za umożliwienie pisania tego cyklu.
Ostatni odcinek przeczytacie tutaj.
Cały cykl możecie znaleźć tutaj.

Kucharz na sali

Ostatnio musiałem zastąpić kelnera na sali. Świetnie  mi się pracowało. Kontakt z klientami był po prostu wspaniały. Jeden z gości zaczął pytać mnie o mięso jakie używamy na steka i do tatara. Opowiedziałem wyczerpująco. Dlaczego tak wnioskuje? Bo powiedział że spotkał się po raz pierwszy z kelnerem, który nie latał na kuchnie i się pytał kucharza. Klient wyglądał na zadowolonego. Oczywiście powiedziałem panu że dziś jestem na sali w zastępstwie, że normalnie to ja gotuje m.in. dla niego. Zaczęliśmy jeszcze trochę dyskutować i potwierdził moją teorię, że prawdziwych kelnerów dziś nie ma. Kto nie czytał o tym mojego artykułu to możecie to nadrobić ( art. tutaj).
Stwierdziliśmy wspólnie, że dobry kelner to taki, który interesuje się kuchnią. Powinien wiedzieć chociażby podstawy takie jak w jakich przyprawach kucharze marynują mięsa, skąd pochodzi np. polędwica wołowa, jaka jest baza sosów itd.
Niestety jest to rzadkość. A szkoda bo mogłem się przekonać, że osoba pracująca na sali, posiadająca taką wiedzę, rośnie w oczach klienta.

poniedziałek, 23 stycznia 2012

Ciężki tydzień

Kochani, dawno nic nie pisałem. Spowodowane to jest obowiązkami w pracy. Napiszę tylko tyle, że w środę dodam bardzo fajny przepis na pyszny deser....mam nadzieję że wytrzymacie i nadal będziecie tu zaglądać????

czwartek, 19 stycznia 2012

Piekielna zupa gulaszowa.

Składniki:
Łopatka wieprzowa 1kg
Cebula biała 3 szt.
Pieczarki świeże 0,5 kg
Papryka czerwona świeża 2 szt
koncentrat pomidorowy 1 mały słoiczek
Papryka słodka czerwona 1 łyżka
Kminek 0,5 łyżeczki
Sól morska, pieprz świeżo mielony majeranek do smaku
Liść laurowy 5 szt
Ziele angielskie 5 szt
Bulion  1 litr ( ale nie konieczny)
Wino czerwone 1 szklanka

Sposób przygotowania:
Jeśli został nam bulion np. po niedzielnym rosole to go możemy wykorzystać do tej zupy. Jeśli nie to nie ma tragedii. Zaczynamy.


Mięso kroimy w kostkę. Nie za grubą nie za cienką. Wrzucamy do rozgrzanego garnka z odrobina tłuszczu. Cebulę kroimy w kostkę i dodajemy do mięsa. Wrzucamy liścia laurowego i ziele angielskie. Pieczarki kroimy w pół - plastry.Dodajemy do mięsa i mieszamy.Podlewamy winem czerwonym. Gdy się podsmażą, dodajemy koncentrat pomidorowy. Przesmażamy i dodajemy kminku. Następnie wlewamy bulion ( jeśli nie mamy to można wlać przegotowaną wodę z dodatkiem vegety). Gotujemy aż mięso będzie miękkie.
Gdy już się tak stanie doprawiamy pieprzem świeżo mielonym, solą, chilli ( lub tabasco), papryka czerwona słodka.
Na sam koniec wsypujemy majeranek.
I gotowa. Oczywiście co chilli lub tabasco dodajemy odrobinę aby nie przesadzić z ostrością, no chyba że ktoś lubi bardzo ostrą.Smacznego.


P.S. przepraszam za zdjęcia, ale były robione telefonem i podczas pracy, tak więc się spieszyłem :)

Dzień w restauracji.

Cóż wczoraj miałem za dzień. Zaczął się fatalnie po tym jak straciłem dane w komputerze i dlatego nie ukazał się wczoraj cykl "Życie od kuchni". Miał to być już ostatni odcinek. Niestety musiałem przenieść to na następną środę. I zdenerwowany na zaistniałą sytuację pojechałem do pracy, ale najpierw jeszcze na zakupy. Ostatnio jest problem z kupieniem schabu z kością. Masakra jakaś. W tym roku ani razu nie mogłem go dostać. Nie wiem dlaczego i nikt nie umiał mi na to pytanie odpowiedzieć.
Wczoraj w porze obiadowej miałem tornado. Dosłownie. Goście wchodzili, zamawiali, jedli, płacili i tak przez jakieś 4 godziny. Byłem szczęśliwy:) Dobrze mi się "biega" z patelniami po kuchni ( tylko czasami kelnerzy muszą być bardziej rozgarnięci, zresztą o kelnerach możecie przeczytać tutaj co napisałem jakiś czas temu i to się niestety potwierdza). Klienci przekazywali podziękowania i słowa uznania dla kucharza przez szefową.:) Wczoraj z moją pomocą naprawdę zrobiliśmy kawał dobrej roboty. Mam nadzieję że wczorajsi goście powiedzą swoim znajomym gdzie i co jedli i jakie było dobre, czym jeszcze więcej klientów będzie nas odwiedzać.

poniedziałek, 16 stycznia 2012

Dzień pikantnych potraw...

Dziś dzień pikantnych potraw....no ok...to na kolację zjem pierogi ruskie z duża ilością pieprzu świeżo mielonego. Oczywiście pieprz dodaje na pierogi :)

Kuchnia regionalna - dawny smak Wrocławia.

Lista składników:
natka pietruszki 1
bułka kajzerka 1 szt
filet z kurczaka 0,5 kg
szczypiorek 1
gotowy rosół ok 1 litr
gałka muszkatołowa 1 łyżeczka
pieprz czarny mielony 1 łyżeczka
sól morska 1 łyżeczka
śmietana 30% 10 ml
jajka 2
masło ekstra 100g
maka orkiszowa 60g

Sposób przygotowania:
Z masła i maki orkiszowej przygotować lekko ciemną zasmażkę. Połączyć z rosołem. Gotować 10 minut. Zypę doprawić  jeśli jest taka potrzeba) solą, pieprzem i na pewno gałka muszkatołową.
Mięso z piersi kurczaka podsmażyć na maśle i zemleć na drobnych oczkach. Dodać żółtko, pietruszkę, sól, pieprz i wymieszać. Formować małe klopsiki i gotować je w naszej zupie ( lekko musi wrzeć). Przed samym podaniem zupy dodać do niej śmietanę.




niedziela, 15 stycznia 2012

Piekielna kuchnia.

Dzisiaj wracając do domu zastanawiałem się dlaczego w Polsce żadna stacja tv nie podejmie się produkcji takiego programu? Ja z chęcią bym się zgłosił. A wy co o takim pomyśle sądzicie? Oglądaliście "Hell's Kitchen" z Gordonem Ramsaye'm? Jak wam się podobało i którego kucharza byście wybrali na prowadzącego?

Alkohol na stadionie.Szwedzi zmniejszają podatek w gastronomi.

Podczas rozgrywek Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie, będzie można spożywać piwo o niskiej zawartości alkoholu ( do ok 3,7%). Nie wiadomo jeszcze w czym je będą sprzedawać. Butelki szklane i plastikowe odpadają. Kubkiem plastikowym też można zrobić komuś krzywdę. Jestem ciekaw jak to rozwiążą u nas.
Druga informacja to obniżenie podatku na usługi gastronomiczne w Szwecji. Tamtejszy rząd obniżył VAT z 23% na 12%. Jest to szansa dla szwedzkich restauratorów na obniżenie cen, zatrudnienie kolejnych pracowników czy otwarcie nowych restauracji. Według szwedzkiego związku hotelarzy i restauratorów obniżka VAT-u przyczyni się do zatrudnienia około 15 tyś. nowych pracowników.

piątek, 13 stycznia 2012

Niemiecka wieprzowina tańsza niż polska.

Robiąc dziś zakupy do kuchni w której pracuję, zdziwiła mnie cena niemieckiej wieprzowiny. Przede wszystkim chodzi o schab. O prawie 2 zł na kilogramie jest tańsza niż nasza polska. Oczywiście nie kupiłem jej. Schabowe wolę nasze polskie i smażone tylko i wyłącznie na smalcu i takie tez serwuje swoim gościom. I schab musi być koniecznie z kością.
Dla przypomnienia jaka wieprzowina z Niemiec była sprzedawana w Polsce w ubiegłym roku. Czytaj tutaj.

czwartek, 12 stycznia 2012

Targi EuroGastro 2012

Do końca stycznia można bezpłatnie się zapisać na targi EuroGastro 2012, ktore w marcu odbędą się w Warszawie. Wszyscy którzy interesują się gastronomią, czy też lubią we własnym zaciszu kuchennym gotować, powinny tam być.
Więcej informacji znajdziecie tutaj.

Dawne smaki Wrocławia

Polecam  wywiad z Szefem Kuchni Art Hotelu Grzegorzem Pomietło. Pochwalę się tylko że miałem przyjemność brać udział w szkoleniu u pana Grzegorza z dawnych smaków Wrocławia.Dania rewelacyjne. Wywiad znajdziecie tutaj.


Blog roku 2011

Kochani, postanowiłem zgłosić mój blog do konkursu Blog roku 2011. Mam nadzieję że oddacie na niego swoje głosy. Szczegóły już niebawem.

środa, 11 stycznia 2012

Idziemy do restauracji, ale którą wybrać.

Zapraszam do lektury kolejnego odcinka z cyklu "Życie od kuchni". Tym razem możecie przeczytać o wyborze restauracji. Czym się kierujemy. Co robić gdy źle trafimy wybierzemy?
Link znajduje się tutaj. Miłej lektury.

wtorek, 10 stycznia 2012

Zmiany

Dodałem parę funkcji na bloga. Mam nadzieję że będą dla was przydatne. Są to m.in widget gg, gdzie możecie porozmawiać bezpośrednio ze mną. Wszystko znajduje się na stronie głównej jak i na dodatkowej stronie Kontakt.

Moje artykuły

Co środę publikuje cykl artykułów "Zycie od kuchni". Jutro będzie przedostatni odcinek. A teraz zapraszam Was do zapoznania się ze wszystkimi moimi reportażami.
"Życie od kuchni"

poniedziałek, 9 stycznia 2012

Poniedziałek...

W pracy bezruch. Jedynie stali goście nie zawodzą. Dziś popełniłem błąd. Przyznaje się bez bicia. Nauczka. Więcej starszych kucharzy nie posłucham...mają nienowoczesne metody gotowania. Ale to już nie ważne. Jakoś się uratowałem.
Jestem mile zaskoczony dziś ile osób odwiedziło mój blog. Bardzo mnie to cieszy. Parę osób zostawiło mi wiadomość. Fajnie że zaglądacie tutaj i czytacie. Mam nadzieję że tak zostanie i będziecie polecać go znajomym.

W pracy

Uwielbiam zacząć pracę od takiej kawy:)


niedziela, 8 stycznia 2012

Niedzielny obiad bez mięsny.

Przeglądałem dziś książki ze swojej półki. Wpadł mi w oko przepis Gordona Ramsay'a z książki "Łatwe Gotowanie". Podzielę się nim z Wami i zachęcam do wypróbowania go np. dziś na niedzielny obiad.
Makaron z serem pleśniowym i grzybami: 


Lista produktów potrzebnych do tego dania znajduje się tutaj: [Listonic]
Sposób przygotowania:
Makaron wrzucamy do wrzącej, osolonej wody na ok 7 min. Należy dodać łyżkę oliwy z oliwek. Odcedzić go i przelać zimną wodą, aby się nie kleił, a następnie włożyć z powrotem do garnka i odstawić na bok.
Rozpuścić masło na małej patelni, wrzucić grzyby i smażyć, aż staną się złociste. Doprawić pieprzem. Włączamy piekarnik najlepiej z funkcją grill.
Do makaronu dodaj śmietanę i 2/3 sera pleśniowego. Delikatnie podgrzewamy aby ser się rozpuścił. Dodajemy jeszcze pieprzu do smaku.
Makaron przekładamy na półmisek żaroodporny, nakładamy grzyby i posypujemy pozostałą ilością sera. Wstawiamy naczynie pod grill na ok 2-3 min, aby ser lekko sę zrumienił. Potrawa będzie wtedy gotowa do podania.
Smacznego.

Dzień od kawy

Wy też tak macie, że ledwo otworzycie oczy a już włączacie wodę w czajniku na poranna kawę? Osobiście mam fioła na punkcie kawy. Musze ją mieć zrobioną wg określonego przepisu. Kawę wsypuję do kubka i dodaje też cukier. Mieszam i dopiero zalewam wodą. Na końcu wlewam mleko. Spróbujcie. Smak jest inny gdy wsypie się cukier od razu.
Dziś niedziela.  pracy nie mam żadnych imprez. Tak więc pojadę popołudniu do niej.
Wczoraj natrafiłem na dwa bardzo fajne strony ( banery po prawej stronie na blogu). Nawiązałem kontakt z pasjonatami gotowania.
W najbliższą środę ukarze się kolejny mój artykuł z cyklu "Życie od kuchni". Tym razem przeczytacie co wyróżnia dobre restauracje i czym się kierować przy ich wyborze. Mam nadzieje że przeczytacie.
A teraz życzę wszystkim dobrej niedzieli.

[Listonic]

sobota, 7 stycznia 2012

Moja przystawka

Wczorajszy bankiet rozpoczął się od przystawki. Gruszka marynowana w winie, podawana na sałacie z serkiem rockpol z dresingiem balsamiczno - ziołowym.

środa, 4 stycznia 2012

Wołowina na obiad...

Dziś proponuję na obiad steka z wołowiny z pieczonymi ziemniakami i szpinakiem. Ja uwielbiam steka średnio wysmażonego. Szpinak musi mieć w sobie dużo czosnku, gałke muszkatałową oraz imbir. A ziemniaki mocno przyprawione mixem przypraw: do grilla, kurczaka, papryka słodka czerwona.
Stek przyprawiam solą i pieprzem a na koniec kładę troszeczkę masełka:)

Skąd kucharz bierze inspiracje ?





Zapraszam do lektury z cyklu " Życie od kuchni". Dziś o tym skąd kucharz bierze inspirację.
Artykuł znajduje się tutaj.
Miłej lektury.

poniedziałek, 2 stycznia 2012

Jajecznica

Szybki przepis na dobre i szybkie śniadanie, abyśmy dobrze rozpoczęli tydzień:)

    3 jajka
    1 cebula
    15 dkg boczku
    1 szczypior 
    sól morska
    pieprz świeżo mielony
    masło
    pieczywo



Boczek i cebulę kroimy w kostkę i podsmażamy na masełku. Rozbijamy jaja do miski i roztrzepujemy je. Wlewamy na patelnię. Energicznie mieszamy na średnim ogniu. Jajek nie możemy wysuszyć. Dodajemy szczypior oraz przyprawiamy pieprzem i solą.
Jeśli mamy możliwość to do jajecznicy fajnie pasuje pieczywo grillowane:)
Smacznego. Mam nadzieję że tydzień będzie dobrze rozpoczęty po takim śniadaniu....
Ja nie zapomniałem również o kawie:)

[Listonic]

niedziela, 1 stycznia 2012

Na dobranoc

Zamiast iść spać bo jutro inwentaryzacja na kuchni, to mnie natchnęło i piszę artykuł, który ukarze się w środę...nawet mogę zdradzić wam tytuł " Skąd kucharz bierze inspiracje?"

Tatar ze śledzia


Składniki:

0,06 kg Śledź

1 Cebula

1 Jajko

1 Ogórek zielony

1 Rzodkiewka
1 szczypta Pieprz czarny
1 Szczypior pokrojony



Sposób przygotowania:

Śledzia kroimy na drobna kostkę. Nie możemy go mielić przez maszynkę. Do pokrojonego śledzia dodajemy cebulkę pokrojoną w drobna kostkę i ugotowane jajko ( bez żółtka). Dodajemy szczypior i przyprawiamy pieprzem. Formujemy na talerzu i dekorujemy ogórkiem i rzodkiewką. (ogórkiem najlepiej owinąć naszego tatara).
Szybka przekąska do wykonania i bardzo smaczna.


Smacznego!



[Listonic]

Kalendarz


Nowy rok

Wielu z nas spędziło wyjątkowo minioną noc. Na balach, u znajomych czy tez we własnym gronie. Pewien procent pracowało dla innych tej nocy. Taksówkarze, kierowcy, kelnerzy czy też kucharze. Dla nas ta noc była również wyjątkowa. Kucharze tej nocy chcieli sprawić ją wyjątkową dla waszego podniebienia.
Ja w nocy nie pracowałem. Wszystko przygotowałem dla swoich gości wcześniej i sam postanowiłem wyjątkowo w tym roku się pobawić. Nie była to jednak huczna zabawa. Skromnie w gronie znajomych. Głowa mnie dziś nie boli. Wracając dziś do domu widziałem że niektórzy przeholowali. I to bardzo. Godzina 11:00 a w komunikacji miejskiej 90% pasażerów to AA. :)
Dla tych, którzy nie wiedzą co mają dziś robić, jak odpocząć po minionej nocy, polecam do obejrzenia bardzo ciekawy film "Julie i Julia". Film opowiada o kulinarnych perypetia Julii Child, blogerki która swoje przepisy zamieszczała na blogu. Przepisy jej spodobały się wydawcy książek...reszty nie zdradzę. Film bardzo przyjemni się ogląda i nawet sam zaczynam marzyć o takiej historii w swoim życiu.
Miłego dnia.